Labels

Tuesday 26 April 2011

Elemen-Elemen Reka Bentuk dan Fotografi


Fotografi dan Seni Reka mempunyai kaitan rapat, sebab itu elemen-elemen dalam reka bentuk juga digunapakai dalam seni fotografi. 


Elemen-elemen Reka Bentuk di dalam Fotografi



Shape
Bentuk (shape/form)
Elemen-elemen yang berhubung antara satu sama lain di dalam sesebuah foto akan membentuk SHAPE. Jika sesuatu foto kekurangan SHAPE ia boleh menjadikan foto itu kurang sedap dilihat, kelihatan semak ataupun kelam-kabut. SHAPE yang berlainan mempunyai kekuatan yang berlainan, Segi Tiga dan Diamond mempunyai kesan visual yang lebih kuat berbanding dengan SHAPE bulat, empat segi ataupun Simetrikal.

Form (tiga segi)



Form
SHAPE pada asasnya bersifat dua dimensi, FORM pula adalah SHAPE yang bersifat tiga dimensi, mempunyai tekstur dan memerlukan cahaya yang terang untuk dihasilkan.


Garisan

Vertikal
Penggunaan garis vertikal boleh menimbulkan perasaan kekuatan, ketinggian, dominan, ataupun kekuasaan (seperti perasaan kita melihat bangunan pencakar langit, pokok yang tinggi dsb). Ia juga boleh digunakan untuk menghasilkan mood tension. 
Horizontal
Garis horizontal boleh menimbulkan mood kestabilan, berehat, ketenangan. Jika hendak menekankan pada impak yang lebih stabil, shoot secara landskap. Tetapi jika hendak menekankan kepada garis horizontal tersebut, shoot secara potrait.

Garis horizontal seboleh-bolehnya jangan diletakkan betul-betul di tengah, yang boleh membahagikan gambar kepada dua dan membuatkan gambar rasa tidak siap (jadi gunakanlah Rule-of-third). Garis horizontal juga di horizonkan betul-betul horizon.



Diagonal


Garisan Diagonal  boleh menimbulkan mood pergerakan atau dinamik.  


Lengkung
Lengkung S
Garis lengkung  menimbulkan mood dirahmati, kelancaran atau martabat. Lengkung S mempunyai kesan visual yang lebih kuat, bentuk berkeluk membuatkan mata pelihat perlahan-lahan menyusuri gambar untuk lebih penghayatan

Leading Lines
Leading Lines pula membantu mata pelihat fokus pada subjek di dalam foto. 

 
Warna


Warna ditentukoleh Value, Hue dan Saturation. Warna yang berlainan memberikan mesej yang berlainan.
Warna Panas (warm) memberikan perasaan bertenaga, menarik,
Warna sejuk (cool) memberikan perasaan tenang,



Warna Complementary
Tekstur & Corak
Tekstur adalah kualiti permukaan SHAPE.






Ruang
Ruang yang membentuk shape adalah ruang positif, ruang selain shape adalah ruang negatif. Ruang boleh digunakan untuk mengimbangkan komposisi gambar, penggunaan ruang yang luas boleh membuatkan subjek lebih bebas dan bernafas.

















Gradiasi (tonal)
(dalam proses...)

Arah
(dalam proses...)




Saiz 






(dalam proses...)




No comments:

Post a Comment