Labels

Wednesday, 13 April 2011

Apakah yang membuatkan gambar foto yang menarik perhatian

Ini bukanlah teori ciptaan saya, tapi kaedah-kaedah yang banyak digunapakai oleh penangkap-penangkap gambar, tak kira di mana jua berada. Saya cantumkan beberapa kaedah2 dari beberapa sumber, dan ringkaskan kepada apa yang saya rasa perlu untuk tahu.

Ada juga penangkap-penangkap foto yang begitu taksub dengan peralatan fotografi, tahu serba-serbi luar dalam kamera, lens dan aksesori, mempunyai pengetahuan mendalam untuk mengawal mekanisma, tapi terlupa macam mana nak hasilkan gambar yang boleh menarik perhatian orang ramai. Jika kita tahu sedikit tentang kaedah2 penghasilan gambar yang baik, gambar yang guna cameraphone pun boleh mencurik perhatian pelihat.

Asas
Setiap imej perlu ada struktur asas, macam rumah le, ada tiang seri, bangunan KLCC pun ada struktur tapak, baru lah kukuh. Struktur inilah yang akan menarik perhatian pelihat dari jauh, tak kira lah walaupun gambar itu kecil. Jadi kalau gambar tu tak dapat menarik perhatian dari jauh, maka lupakan aje. (kaedah saya memilih gambar yang beribu-ribu pun, saya lihat struktur imej dari thumbnail, mana larat nak enlarge gambar satu2 untuk kaji...)

Cerita punya cerita..apa kah dia struktur dalam gambar tu?
Mengikut pemahaman saya, struktur yang dimaksudkan adalah:
1. Warna
2. Bentuk
3. Kontras (antara gelap dan terang, warna comlementary)
antara subjek dan persekitarannya...(agak konfius?...)

Contohnya seperti gambar ini (tak da la hebat sangat....)
Nyata nampak bentuknya tiga segi tirus yang dihasilkan daripada daun dan  itu. Warna hijau (daun) nayta timbul apabila dipadankan dengan latarbelakang hitam, warna merah (ladybird) juga timbul apabila dipadankan dengan warna hijau (kontras antara merah dan hijau adalah tinggi kerana mereka adalah warna complementary) - mari lihat Roda Warna (colorwheel)! jadi gabungan bentuk, warna dan kontras tadi yang menjadikan struktur gambar ini.

Jadi gambar ini ada kelebihan dipandang dari jauh antara banyak2 gambar, dan peluang untuk dikaji secara dekat adalah lebih tinggi.

Walaubagaimanapun, setelah dikaji secara halus, gambar ini tidak lah hebat mana, DOF nya tak berapa  luas, dan imejnya tidak berapa tajam. Tapi sekurang-kurangnya peluang dipandang adalah lebih.



Gambar ini pula mempunyai bentuk yang lebih besar, merah dan hijau (warna complementary)  menjadi warna yang timbul dan juga mempunyai kontras yang kuat,
















Komposisi
Ketika mencari komposisi abaikan dahulu detail (salah satu kaedah fotografi seni juga ni...). Pastikan apa-apa elemen yang tak menyumbang tidak dimasukkan. Cari apa-apa garis atau bentuk asas, macam garis bengkok ke, bentuk lonjong ke...lepas tu baru gubah komposisi (nak kena masuk bab komposisi pula..)


Sedikit Petikan dari Encik Ken Rockwell 

Never Imitate

No one can be as good at being Ansel Adams or Jack Dykinga or Jay Maisel or David Muench or Richard Avedon or whoever, as they were.

Don't even try.

Only you can be you. None of them can ever be as good at being you as you are.

The biggest difference between them and you or I is that they got over worrying about technique, and put all their efforts into looking for good images. David Muench doesn't even look for images, he just goes out with no preconceived notions and goes wherever he feels like he's being guided. Muench pays most of his attention to picking up on whatever signals he's picking up from the landscape. They all go out with open minds and see what they see.

Leading photographers never go out with navigational coordinates attempting to find the same location some other shooter used before.

Screw convention. It's the fastest way to boring images. Don't ever try to shoot anything based on what you think might play well in a contest or might be something other people might like.

Follow your own passion and excitement. Shoot what excites you. If you can capture your own excitement, you just got a good image.

Think about this: if the guy who made the shot you admire didn't start out with a GPS map printout, how on Earth do you expect to do any better yourself when you get there in different conditions? The guys who shoot nature know the light and conditions are far more important than the location. If they do find a location they like, they may have to wait years to get the right light there.

Don't expect that on your two weeks of vacation that you can drive up to the same spot and duplicate years of waiting effort. The way these guys find their pictures is by keeping their eyes on what's in front of them, not a map. When magnificent conditions hit they shoot what's in front of them at the time.



No comments:

Post a Comment